Det ser ut til at du bruker en gammel nettleser, som kan medføre at alt ikke fungerer eller ser ut som det skal.

Bekkenbunnstrening

Føler du noen ganger at du ikke klarer å holde deg når du nyser eller hoster? Kanskje har det ubevisst lekket litt i trusa eller undertøyet når du har vært fysisk aktiv eller når du har ledd? Det sies ofte at bekkenbunnstrening er utrolig viktig og har mange helsemessige fordeler, men hvorfor skal vi trene bekkenbunnen og hvordan gjør man det? Dette skal vi gå nærmere inn på i denne artikkelen.

Det er alltid bra å trene bekkenbunnen, men det er spesielt viktig for deg som er gravid, har født, eller har problemer med prolaps/fremfall, urinlekkasje eller anal inkontinens. Man burde absolutt trene bekkenbunnen dersom man behøver å gjennomgå en operasjon for noen av de nevnte problemene. Det kommer til å hjelpe med din rehabilitering og er bra for deg uansett hvilket kjønn du er.

Bekkenbunnstrening kan også kalles knipeøvelser. Når du trener bekkenbunnen styrker du ikke bare stabiliteten i overkroppen, men får også en bedre holdning. Med en sterk bekkenbunn minimerer du risikoen for urinlekasje og anal inkontinens. Sexlivet kan også påvirkes positivt. Mange opplever at man med en sterk bekkenbunnsmuskulatur lettere kan opprettholde en ereksjon og også lettere oppnå orgasme. Det finnes dermed mange helsemessige fordeler ved å aktivt trene bekkenbunnen.

Hvordan gjør man det?

For å finne de korrekte musklene kan du enten ligge på ryggen eller på siden med bøyde bein, sitte på en stol og lene deg fremover eller stå på knærne med underarmene mot bakken.

  • Slapp av i rygg, mage, rumpe og bein.
  • Legg en hånd på magen, den skal føles myk og avslappet.
  • Klem muskelen rundt endetarmen, og lukk som om du forsøker å forhindre en promp.
  • Fortsett å knipe! Du skal føle at sammentrekningen spres fremover og oppover rundt skjeden og urinrøret eller mot pungen og penis. Det skal føles som et lite løft opp og innover i underlivet.
  • Fortsett å knipe svakt i tre sekunder.
  • Slipp og hvil minst like lenge.

Gjenta øvelsen 10 ganger. Dersom du gjør dette tre ganger om dagen hver dag, vil du snart føle en forskjell.

Hvordan vet jeg at jeg har funnet rett muskel?

Du kan enkelt gjøre en fingertest for å sjekke om du har funnet riktig muskel. Trykk lett med fingertuppene mot endetarmsåpningen på utsiden av undertøyet. Når du kniper skal du kunne føle hvordan muskelen rundt endetarmsåpningen trekker seg sammen.

Det er utrolig enkelt å gjøre knipeøvelser. Du kan gjøre det både stående, sittende eller liggende. Har man en skjede kan man også bruke knipekuler som verktøy for å trene opp bekkenbunnsmuskulaturen. Sustainable Pleasure har flere Kegel Balls Set med ulike vekter for at du så enkelt som mulig kan trene opp styrken i bekkenbunnen din.

Lykke til og ikke glem å gjøre dine knipeøvelser!

Matilda
Matilda er Oslojenta som har funnet kjærligheten og bosatt seg i Nordens Paris. Når hun ikke skriver artikler for Vuxen Magazine har hun fullt opp med lille Elvin.
DU ER VERDT BEDRE SEX!
  • Kundeservice:
    info@vuxen.no

  • Din ordre sendes samme dag om du bestiller før kl. 14:00

  • Diskret leveranse, anonym avsender

din handlevogn
  • Nylig sett

Din handlevogn er tom!

Total rabatt
kr 0
Totalt inkl. skatt
kr 0
Til kassen